Τρίτη 29 Ιουνίου 2010

Επιστολή μαθητή, γιου αναπληρώτριας καθηγήτριας στην Άννα Διαμαντοπούλου.


"Κι εγώ μαθητής είμαι αλλά έχω την ατυχία να μην έχω μάνα υπουργό. Η δική μου μητέρα είναι μια απ' αυτούς που λες πως δε σε νοιάζουν γιατί εσύ νοιάζεσαι μόνο για μας τους μαθητές. Είμαι γιος αναπληρώτριας κι επειδή μάλλον τα έχεις μπλεγμένα λίγο ...και δεν ξέρεις τι σημαίνει αυτό θα σου πω εγώ που το ξέρω από πρώτο χέρι.

Να σου πω πρώτα για τη λέξη ασέπ... Λοιπόν για μένα η λέξη αυτή σημαίνει να μαγειρεύω μόνος , να τρώω μόνος, να πλένω τα ρούχα μου και της μαμάς μου,να μετακομίζω στο σπίτι της γιαγιάς σε έκτακτες ανάγκες.. Έγινε αυτό κάμποσες φορές. Έπειτα άρχισαν τα ταξίδια... Δε θα σου πω τι σημαίνει σ' άλλο σχολείο να κάνω αγιασμό κι από άλλο να παίρνω απολυτήριο της τάξης, αυτά είναι ψιλά γράμματα. Στην αρχή επαναστατούσα, μετά συμβιβάστηκα, τώρα καταλαβαίνω. Καταλαβαίνω και τη λέξη "οικονομία" που κάνει μόνη της η μάνα μου για να μη μου στερήσει εμένα τίποτα. Αλλά εγώ κάνω τη δική μου οικονομία και δεν της λέω πως τα τζιν μου κόντιναν και τα παπούτσια μου θέλουν τσαγκάρη.

Τα καλοκαίρια δε μ' αρέσουν. Η μάνα μου ιδρώνει και ξεϊδρώνει μπροστά στον υπολογιστή να κατεβάζει πίνακες και να μετράει ποσοστά. Αλλά φέτος το μεγάλο πανηγύρι άρχισε από πιο νωρίς. Η μάνα μου φέτος μου υποσχόταν πως πολλά θ' αλλάξουν γιατί διορίζεται επιτέλους.

Αλλά το τροπάρι άρχισε ν' αλλάζει από νωρίς. 13 Απρίλη ημέρα Τρίτη ήταν το αποκορύφωμα. Δεν την ξεχνώ αυτή τη μέρα. Από τότε έγινα εγώ ο μεγάλος κι αυτή η μικρή. Πολλές φορές έχω ζηλέψει τα παιδιά που την είχαν δασκάλα, πάντα της το φυλούσα που έβαζε τη δουλειά πάνω από μένα. Αλλά τώρα πια μόνον την πονάω και φοβάμαι και για τους δυό μας. Οι συμμαθητές μου περιμένουν το καλοκαίρι πως και πως. Εγώ τρέμω πως θα 'ναι το χειρότερο απ' όλα. Δε με νοιάζει που δε θα πάω διακοπές, έχω συνηθίσει. Δε με νοιάζει για πράγματα, ρούχα κι ανέσεις που δεν έχω. Το φόβο στο βλέμμα της δεν αντέχω άλλο. Εσείς βάζετε πρώτα εμένα από τη μαμά μου, έτσι λέτε στην τηλεόραση. Η μάνα μου γιατί λέει πως μας αφανίζετε και τους δυο; Αυτά...

Ένας μαθητής α' λυκείου.

Καταπληκτική πρωτότυπη διαμαρτυρία!



Δείτε μια υπέροχη διαμαρτυρία σε ξενοδοχείο του Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ. Σε πολλά -υπερπολυτελή μάλιστα- ξενοδοχεία της χώρας δεν τηρούνται οι συμβάσεις των εργαζομένων και δεν τους προσφέρεται η ασφάλιση υγείας που δικαιούνται. Έτσι οι εργαζόμενοι καλούν σε μποϊκοτάρισμα συγκεκριμένων ξενοδοχείων.

Στην περίπτωση του video που θα δείτε, εν όψη του gay pride που θα γίνει στην πόλη, μέλη της LGBT κοινότητας κάνουν παρέμβαση αλληλεγγύης στους εργαζόμενους, με σκοπό να αποτρέψουν τους χιλιάδες επισκέπτες που θα έρθουν για το pride από το να μείνουν στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο.

“Εισβάλουν” λοιπόν στο ξενοδοχείο, τραγουδούν ένα γνωστό hit της εποχής έχοντας αλλάξει το ρεφρέν και χορεύουν προπαγανδίζοντας το μποϊκοτάρισμα του συγκεκριμένου ξενοδοχείου. Σίγουρα ο τρόπος τους γίνεται δύσκολα αποδεκτός από το παραδοσιακό κινηματικό ρεπερτόριο του κινήματος στην Ελλάδα, αλλά είναι ακαταμάχητος! Απολαύστε το!

Καταλήψεις Πανεπιστημίων στην Αγγλία: το Middlesex δεν είναι μακριά!


Στα τέλη Απριλίου, το Πανεπιστήμιο Middlesex αποφάσισε να κλείσει, για οικονομικούς λόγους, ένα από τα πιο διάσημα τμήματά του, το Τμήμα Φιλοσοφίας. Η απόφαση ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών: φοιτητές, διδάσκοντες και χιλιάδες υποστηρικτές σε όλο τον κόσμο (ανάμεσά τους η Τζούντιθ Μπάτλερ, ο Νόαμ Τσόμσκυ, ο Σλαβόι Ζίζεκ, ο Ετιέν Μπαλιμπάρ κ.ά.) ζήτησαν την ανάκλησή της, ανοίγοντας ταυτόχρονα μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον των ανθρωπιστικών σπουδών. Στις 4 Μαΐου οι φοιτητές, με την υποστήριξη των διδασκόντων, κλιμάκωσαν τον αγώνα τους, προχωρώντας σε κατάληψη, η οποία διήρκεσε 12 μέρες. Το συγκεκριμένο τμήμα Φιλοσοφίας έχει την ιδιαιτερότητα να μην εντάσσεται στο κυρίαρχο για την αγγλική ακαδημαϊκή σκηνή ρεύμα της αναλυτικής (θετικιστικής-εμπειριστικής) φιλοσοφίας, αλλά ασχολείται κυρίως με φιλοσοφικά τεκταινόμενα της λεγόμενης ηπειρωτικής σχολής, δηλαδή κυρίως με τη γαλλική και τη γερμανική σχολή. Αξίζει επίσης να τονίσουμε πως το εν λόγω τμήμα δεν είχε οικονομικό πρόβλημα και πως ήταν σε πολύ υψηλή θέση στην κατάταξη της αξιολόγησης για τα αγγλικά τμήματα φιλοσοφίας.

Τα παραπάνω γεγονότα πρέπει να μας προβληματίσουν καθώς η συγκυρία αυτή τη στιγμή δεν είναι καθόλου ευνοϊκή για τις ανθρωπιστικές επιστήμες στην Ελλάδα, λόγω της κρίσιμης οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει οδηγηθεί από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που ακολουθήθηκαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες, έχει συγκεντρώσει τα βλέμματα όλου του κόσμου. Όπως είναι προφανές από την περίπτωση του Middlesex, το πρόβλημα δεν είναι ούτε οικονομικό ούτε ακαδημαϊκό με τη στενή έννοια του όρου. Σε περιόδους κρίσης, η κριτική σκέψη φαντάζει περιττή πολυτέλεια για τους κυρίαρχους κύκλους των νεοφιλελεύθερων ελίτ.
Βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα καταφανέστατο παράδοξο: αυτοί που έχουν την ευθύνη για την παγκόσμια οικονομική κρίση λόγω του μονόδρομου που συγκρότησαν με τις πολιτικές που άσκησαν, ακριβώς τη στιγμή που η κρίση εξελίσσεται επιδιώκουν να αφοπλίσουν κάθε πηγή ανταγωνιστικού τρόπου σκέψης. Οι πρόσφατες εξελίξεις στο χώρο της παιδείας (αδειοδότηση ιδιωτικών κολεγιών να χορηγούν πτυχία) υπονομεύουν το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ανοίγουν δρόμους για την περαιτέρω αμφισβήτηση και υποβάθμιση των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών προς όφελος τεχνοκρατικών και επιχειρησιακών λογικών, συνυπολογίζοντας την οξύτατη οικονομική κρίση. Το ζήτημα δεν είναι μόνο ακαδημαϊκό.

ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΟΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ
(σχήμα του Συλλόγου Μεταπτυχιακών Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών)
Δείτε επίσης:

Κυριακή 27 Ιουνίου 2010

Οι 2 καλύτερες τοποθετήσεις στο συνέδριο του ΣΥΝ.

Οι τοποθετήσεις του Γραμματέα της Νεολαία ΣΥΝ Νάσου Ηλιόπουλου




και του Γιάννη Δραγασάκη, πρώην βουλευτή και παλιού στελέχους του ΣΥΝ.


Η άλλη όψη του Μουντιάλ: φτώχια και καταδίωξη.



Ανακοίνωση της αναρχοκομμουνιστικής νοτιαφρικάνικης οργάνωσης ZACF για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2010 στη Νότια Αφρική.

Το Αναρχικό Κομμουνιστικό Μέτωπο Ζαμπαλάζα είναι εναντίων της υποκρισίας της κυβέρνησης να παρουσιάσει το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου FIFA 2010 ως ευκαιρία για να ανέβει το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των κατοίκων της Νότιας Αφρικής και της ηπείρου γενικά. Είναι ξεκάθαρο πως αυτή η "ευκαιρία" είναι το συμφέρον του παγκόσμιου και τοπικού κεφαλαίου και της άρχουσας τάξης της Νοτίου Αφρικής. Το αθλητικό αυτό γεγονός θα έχει άσχημες επιπτώσεις για τους φτωχούς και την εργατική τάξη της Νοτίου Αφρικής, κάτι που έχει αρχίσει να φαίνεται ήδη. Η κυβέρνηση ξόδεψε τεράστια χρηματικά ποσά σε υποδομές και στάδια που δεν θα ξαναγεμίσουν ποτέ, κι αυτό ενώ η ανεργία είναι στο 40% και υπάρχει απίστευτη φτώχεια. Τα τελευταία πέντε χρόνια οι εργαζόμενοι φτωχοί έχουν εκδηλώσει πολλές φορές το θυμό τους με πάνω απο 8.000 διαμαρτυρίες ζητώντας στέγαση και βασικές υπηρεσίες. Το γεγονός πως η κυβέρνηση προτιμά να ξοδεύει χρήματα για αθλητισμό δείχνει την αποτυχία του νεοφιλελεύθερου καπιταλιστικού μοντέλου και της οικονομολογικής ιδέας οτι "αν κερδίζουν πολλά οι πλούσιοι, κάτι θα πέσει και στους φτωχούς" (trickle-down economics) ενώ στη πραγματικότητα δε γίνεται τίποτε άλλο παρά να αυξάνει η φτώχεια παγκοσμίως. Παρόλο οτι έλεγε άλλα στο παρελθόν, τώρα η κυβέρνηση άλλαξε ρότα λέγοντας οτι το Παγκόσμιο Κύπελλο δεν είναι κερδοσκοπικό.

Οι δήμοι προσπαθούν να ομορφύνουν τις πόλεις καθώς η κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει τη πραγματικότητα. Πάνω απο 15.000 άστεγοι άνθρωποι και παιδιά του δρόμου έχουν κλειστεί σε ιδρύματα μόνο στο Johannesburg, και στο Cape Town ο δήμος έδιωξε χιλιάδες φτωχών απο καταλήψεις στέγης πριν το Παγκόσμιο Κύπελλο. Ο δήμος του Cape Town προσπάθησε ανεπιτυχώς να εκδιώξει 10.000 κατοίκους του Joe Slovo απο τα σπίτια τους για να τους κρύψει απο τουρίστες, και αλλού κάτοικοι εκδιώχθηκαν για να γίνει χώρος για στάδια και πάρκα αναψυχής ενώ δίπλα υπάρχουν σχολεία με σπασμένα παράθυρα και παλιά κτίρια.

Κάθε Παρασκευή είναι η "αθλητική Παρασκευή" όπου το "έθνος" παροτρύνεται (και τα παιδιά στα σχολεία εξαναγκάζονται) να φοράνε μπλουζάκια Bafana-Bafana. Βλέπεις σημαίες στα αυτοκίνητα, ανθρώπους να μαθαίνουν το χορό Diski που χορεύεται στις εκδηλώσεις για τους τουρίστες, και καταναλωτές να αγοράζουν κουκλάκια με τη μασκότ Zakumi. Όποιος μένει σκεπτικιστής μπροστά σε αυτά ονομάζεται αντι-πατριωτικός, κάτι που το είδαμε όταν ζήτησαν απο τους απεργούς του σωματείου των Νοτιοαφρικανών εργαζομένων στα μέσα μεταφοράς (SATAWU) να επιστρέψουν στη δουλειά τους "για λόγους εθνικού συμφέροντος" Ενώ ένα εκατομμύριο θέσεις εργασίας έχουν χαθεί το προηγούμενο έτος, οι φανφάρες της κυβέρνησης οτι το Παγκόσμιο Κύπελλο δημιούργησε 400.000 θέσεις εργασίας είναι θρασείς. Οι θέσεις που δημιουργήθηκαν είναι ως επι το πλείστον επισφαλείς καθώς γίνονται με Συμβόλαια Ορισμένου Χρόνου και με εργαζομένους που δεν είναι οργανωμένοι σε σωματεία και πληρώνονται λιγότερα απο τον ελάχιστο μισθό. Πέρα απο τη καταστολή των σωματείων, τα κοινωνικά κινήματα επίσης έχουν δεχτεί την εχθρότητα του κράτους, καθώς έχει απαγορέψει ανεπίσημα όλες τις συγκεντρώσεις κατά τη διάρκεια των αθλητικών γεγονότων.

Όχι μόνο το κράτος καταπατά άγρια τους φτωχούς και κάθε εκδήλωση ενάντια στο Παγκόσμιο Κύπελλο, ζωγραφίζοντας μια εικόνα της Νοτίου Αφρικής με τα χέρια της ανοιχτά σε όσους έρχονται στα ακριβά ξενοδοχεία της, αλλά το κάνει αυτό υπό τις οδηγίες της νόμιμης εγκληματικής αυτοκρατορίας του Sepp Blatter που ονομάζεται FIFA (και σωστά το Κοινωνικό Φόρουμ Durban την ονομάζει THIEFA, δηλαδή κλέφτρα). Όχι μόνο αναμένεται να κερδίσουν 1,2 δις Ευρώ μέσα στο 2010, αλλά έχουν ήδη κερδίσει πάνω απο 1 δις από τα δικαιώματα στα ΜΜΕ. Στα στάδια και στις περιοχές γύρω απο αυτά που δόθηκαν στη FIFA για όσο διαρκούν τα αθλητικά γεγονότα (χωρίς φορολογία, ουσιαστικά δημιουργώντας περιοχές υπο τον έλεγχο της FIFA όπου οι φόροι και άλλοι νόμοι του κράτους δεν ισχύουν) αλλά και στους δρόμους προς τα στάδια έγιναν εκκαθαρίσεις όσων πουλούσαν προϊόντα που δεν εξέδιδε η FIFA καθώς και όσοι κατοικούσαν σε καταλήψεις στέγης κοντά στους δρόμους που οδηγούν στα αεροδρόμια. Επίσης η FIFA έχει κλείσει το στόμα των δημοσιογράφων αφού τους απαγορεύει να λένε αρνητικά πράγματα για αυτήν, κάτι που καταργεί την ελευθερία του τύπου.

Η μεγάλη ειρωνεία είναι πως κάποτε το ποδόσφαιρο ήταν το άθλημα της εργατικής τάξης. Η επίσκεψη στο στάδιο ήταν φτηνή και εύκολη για τους ανθρώπους που προσπαθούσαν να ξεχάσουν τη μιζέρια της ζωής τους κάτω απο την εξουσία του αφεντικού και του Κράτους. Σήμερα το επαγγελματικό ποδόσφαιρο και το Παγκόσμιο Κύπελλο δίνουν υπέρογκα κέρδη σε μια μικρή ελίτ (που ξοδεύει δισεκατομμύρια εν καιρό παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης) και απαιτούν πληρωμή για να βλέπουμε ακριβοπληρωμένους ποδοσφαιριστές. Το ποδόσφαιρο έτσι έχει χάσει τον εργατικό του χαρακτήρα και έχει εμπορικοποιηθεί. Ο Μπακούνιν κάποτε είπε "οι άνθρωποι πάνε στην εκκλησία για τους ίδιους λόγους που πάνε στη ταβέρνα, για να ξεχάσουν τη μιζέρια τους, να φανταστούν για λίγα λεπτά οτι είναι ελεύθεροι και χαρούμενοι". Ίσως μέσα σε αυτό το πανηγύρι με σημαίες και τυφλό εθνικισμό μπορούμε να προσθέσουμε το άθλημα αυτό ως μια παράμετρο της εξίσωσης που κάνει να φαίνεται ευκολότερο να ξεχνάς παρά να παίρνεις ενεργά μέρος στη μάχη ενάντια στην αδικία και την ανισότητα. Υπάρχουν όμως πολλοί που παίρνουν μέρος, και η εργατική τάξη, οι φτωχοί και οι οργανώσεις τους δεν είναι τόσο ευάλωτες στα ψέμματα όσο θα ήθελε η κυβέρνηση. Από τις προσωρινές καταλήψεις στέγης γύρω απο τα στάδια μέχρι τις μαζικές διαδηλώσεις και τις απεργίες, με άδεια ή χωρίς, παρά τις κατηγορίες "έλλειψης πατριωτισμού" και τις απαγορεύσεις της ελευθερίας του λόγου, εμείς με πείσμα θα κάνουμε τις φωνές μας να ακουστούν για να δείξουμε τις τρομακτικές ανισότητες της κοινωνίας μας και τα παιχνίδια που παίζονται παγκοσμίως εναντίων των ζωών αυτών πάνω στους οποίους χτίζονται και τελικά θα καταστραφούν.

Κάτω η κρατική καταστολή και ο εθνικισμός! Ζήτω ο αγώνας των ανθρώπων εναντίον της εκμετάλλευσης και του κέρδους!

Παρασκευή 25 Ιουνίου 2010

Ευρωπαϊκή Αλληλεγγύη στην Ελλάδα!



Εβδομάδα Αντίστασης και Αλληλεγγύης στην Ελλάδα
Δευτέρα 21- Τετάρτη 23 Ιουνίου

Μέρες Δράσης σε όλη την Ελλάδα για το ασφαλιστικό και τα εργασιακά μας δικαιώματα.
Παρασκευή 25 Ιουνίου, 8μμ

Κεντρική Εκδήλωση στο Θησείο (Απέναντι από την αρχή της Ερμού, δίπλα στον σταθμό του ΗΣΑΠ)
Παρεμβαίνουν συνδικαλιστές από εργασιακούς χώρους που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις.
Μηνύματα από ευρωβουλευτές και συνδικαλιστές από όλη την Ευρώπη
Ομιλία του Ν. Χουντή, ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ
Συναυλία με τη Δανάη Παναγιωτοπούλου και τους Μάρτα Μορολεόν, Αλεχάντρο Ντιάζ και Άλκη Κόλλια
Κυριακή 27 Ιουνίου

Μέρα δράσης σε όλη την Ελλάδα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ

Περισσότερα: http://www.syn.gr/gr/keimeno.php?id=19471

Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010

Τα βάρη του αερόστατου


 
Όταν το αερόστατο χάνει αέρα, οι επιβάτες ξεφορτώνονται τα βάρη. Αρχίζουν με ό,τι λιγότερο σημαντικό έχουν μαζί τους και στο τέλος φτάνουν να πετάξουν ακόμη και τις βασικές διατροφικές τους προμήθειες. Στην περίπτωση της Ελλάδας, από το ταλαιπωρημένο κοινωνικό της αερόστατο έχουν ήδη εξαφανιστεί βασικές προμήθειες. Τα δελτία ειδήσεων επαναλαμβάνουν απειλητικά, αλλά πλέον και μονότονα: επιδόματα, μισθοί, συντάξεις. Είναι παραπάνω από αναμενόμενο οι «επιβάτες» να έχουν απαλλαγεί από κάποια άλλα «βάρη» πολύ νωρίτερα. Ίσως επειδή ανακάλυψαν πως τόσο καιρό, αντί να γεμίζουν το αερόστατο με ήλιο, το γέμιζαν με αέρα κοπανιστό!

Οι μεταπτυχιακές σπουδές και η έρευνα είναι ένα από τα πρώτα θύματα αυτής της προσπάθειας των επιφανών επιβατών του ελληνικού αερόστατου να αποφύγουν τη συντριβή τους προκαλώντας τη δική μας. Η κυβέρνηση χορηγεί το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα για τις μεταπτυχιακές τους σπουδές (και μόνο αν δεν έχει άλλα έσοδα, όπως δίδακτρα ή χορηγίες!) με 23.000 ευρώ τον χρόνο, ανεξαρτήτως του αριθμού των μεταπτυχιακών του προγραμμάτων. Ακόμη και για μεταπτυχιακά κοινωνικών επιστημών, δηλαδή χωρίς μεγάλες απαιτήσεις σε υλικοτεχνική υποδομή, το ποσό είναι αστείο. Αλλά ακόμη και αυτό δεν εκταμιεύεται πάντα. Το αποτέλεσμα είναι να λειτουργούν πάρα πολλά Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) στη βάση της φιλοτιμίας των ανθρώπων. Χωρίς επιπλέον αμοιβές για τους πανεπιστημιακούς, χωρίς καθόλου αμοιβές για τους εντεταλμένους διδασκαλίας (συνήθως νέους επιστήμονες που, προκειμένου να έχουν πιθανότητες εκλογής σε θέση πανεπιστημιακού, αναγκάζονται να δουλέψουν δωρεάν), με υποστελεχωμένες (ή και ανύπαρκτες!) γραμματείες, σχεδόν κατά κανόνα κακοπληρωμένες ή απλήρωτες.

Δεν πρόκειται για κάποια ιδιαιτέρως ανεπιθύμητη για τους κρατούντες εξέλιξη. Κι αυτό για δύο λόγους: Πρώτον, διότι οι σπουδές που πλήττονται πρώτες είναι αυτές των κοινωνικών επιστημών. Ο μεγάλος αριθμός των σχετικών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων αντιμετωπιζόταν έως τώρα από τις κυβερνήσεις ως αναγκαίο κακό. Χρηματοδοτούσαν κάτι που δεν είχε καμία ιδιαίτερη ζήτηση από την αγορά εργασίας προκειμένου να πετύχουν την τεχνητή συγκράτηση των δεικτών ανεργίας, αφού ένα σημαντικό τμήμα τού εν δυνάμει εργατικού δυναμικού απασχολούνταν σε σπουδές και δεν αναζητούσε εργασία. Πλέον, μπορούν να απαλλαγούν εν μέρει από αυτή την υποχρέωση, δεδομένης της, έτσι κι αλλιώς μεγάλης, αύξησης της ανεργίας.

Ο δεύτερος λόγος είναι πως η κρίση δίνει στις πολιτικές και οικονομικές ελίτ μία μεγάλη ευκαιρία για την αλλαγή του τοπίου στην πανεπιστημιακή έρευνα. Το υπουργείο Παιδείας δεν λύνει το πρόβλημα της μη εκταμίευσης των χρημάτων, διότι θέλει να αναγκάσει τα ΠΜΣ είτε να επιβάλλουν δίδακτρα, είτε να δεχθούν χορηγίες! Κι αν οι συνέπειες των διδάκτρων είναι σαφείς, οι χορηγίες μακροπρόθεσμα θα αποδειχθούν ακόμη πιο καταστροφικές.

Χορηγίες σημαίνει εξαρτημένη έρευνα με ανυπολόγιστες συνέπειες, από την πολιτική σφαίρα μέχρι αυτή της δημόσιας υγείας (τι πόρισμα θα βγάλει ένα τμήμα Φυσικής για την επίδραση της ακτινοβολίας των κινητών τηλεφώνων στον εγκέφαλο, αν τα μεταπτυχιακά του χρηματοδοτούνται από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας; Ποιο θα είναι το συμπέρασμα για τις δομικές αιτίες της ανεργίας στην Ελλάδα, αν η σχετική έρευνα διεξάγεται σε ένα μεταπτυχιακό που χορηγείται από τον ΣΕΒ ή την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών;), αποκλειστικό δικαίωμα εμπορικής χρήσης των επιστημονικών επιτευγμάτων από τις εταιρείες και γενικώς επιβολή των όρων και των προτεραιοτήτων της αγοράς στην επιστημονική έρευνα.

Η κρίση, εκτός από πρόβλημα, είναι και ευκαιρία. Και για τις δύο πλευρές αυτής της κοινωνικής διελκυστίνδας. Η μία πλευρά το ήξερε από την αρχή. Χρησιμοποιεί την κρίση, τη μία για να συντρίψει εργατικές κατακτήσεις, την άλλη για να αλώσει κάθε έννοια δημόσιου συμφέροντος από την επιστημονική έρευνα. Η άλλη πρέπει να το συνειδητοποιήσει· καθώς και ότι σε κάποια πεδία, που μοιάζουν δευτερεύοντα, παίζονται πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που φαίνονται. Ειδικά όταν το αερόστατο αρχίζει να χάνει απότομα αέρα.

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010

Μπορεί ο φεμινισμός να είναι γένους αρσενικού;

http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=547128

Το ερώτημα του τίτλου σε μία πρώτη ανάγνωση φαίνεται αφελές, για λόγους γραμματικής. Ο φεμινισμός, ως λέξη, είναι προφανώς γένους αρσενικού. Στη δεύτερη ανάγνωση φαίνεται όχι αφελές αλλά μάλλον με αυτονόητη απάντηση. Ο φεμινισμός προφανώς αφορά και τους άντρες. Βεβαίως, αυτή η απάντηση φαίνεται αυτονόητη επειδή το ερώτημα τίθεται μέσα από τις σελίδες της Αυγής, απευθυνόμενο επομένως στο κοινωνικό δυναμικό της ανανεωτικής Αριστεράς. Μπορεί όμως η απάντηση να δοθεί έτσι γρήγορα και επιδερμικά; Όχι, αν δεν δούμε τα συστατικά στοιχεία του ερωτήματος. Ρωτάμε λοιπόν, αν οι άντρες μπορούν να συμμεριστούν τη φεμινιστική κριτική. Για να απαντήσουμε πρέπει να πούμε τι είναι ο φεμινισμός. Αν τον ορίσουμε πρωτίστως ως την προσπάθεια κατάργησης της γυναικείας καταπίεσης, πρέπει να εξηγήσουμε σε τι συνίσταται αυτή η καταπίεση. Και εδώ το πράγμα μπερδεύεται…

Στην αριστερά δεχόμαστε εύκολα πως για να καταλάβουμε τι σημαίνει, για παράδειγμα, ρατσισμός, πρέπει να δούμε τη ζωή από τη σκοπιά των μεταναστών. Έχουμε το περιθώριο να το κάνουμε όχι μόνο διότι είμαστε αριστεροί και αριστερές αλλά και επειδή ο ρατσισμός άρχισε να καταλαμβάνει τμήματα της κυρίαρχης ιδεολογίας στην Ελλάδα μόλις τα τελευταία χρόνια. Επομένως, κατά τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης μας δεν «φορτωθήκαμε» ιδιαίτερα με τέτοιες αντιλήψεις. Ισχύει άραγε το ίδιο για τον σεξισμό; Ισχυρίζομαι πως όχι. Η κυρίαρχη θέση των αντρών έναντι των γυναικών σε μία σειρά από πτυχές της ζωής είναι κάτι που έχει φυσικοποιηθεί, έτσι ώστε να φαίνεται αυτονόητο. Αυτό δεν είναι άλλωστε κοινό χαρακτηριστικό κάθε συστήματος εξουσίας; Είναι λοιπόν δύσκολο να εντοπίσουμε τη γυναικεία καταπίεση όταν την κοιτάμε με αντρική ματιά.

Ας φέρουμε στο μυαλό μας στιγμές της καθημερινότητας. Είμαστε στον δρόμο. Ακούμε μία κυρία να συμβουλεύει την κόρη της «Να γίνεις καθηγήτρια, ιδανικό επάγγελμα για γυναίκα, θα έχεις και χρόνο να φροντίζεις το σπίτι σου». Λίγο παρακάτω ακούμε δύο φίλους να σχολιάζουν αρνητικά την κοπέλα που το προηγούμενο βράδυ σε κάποιο μπαρ ενοχλήθηκε από την προσπάθεια τους να την προσεγγίσουν. «Αφού ήρθε ντυμένη έτσι, τι ήθελε;». Λίγο πιο κάτω βλέπουμε αφίσες διαφημίσεων. Στη μία, ο σύζυγος δουλεύει και η σύζυγος του, αποκλειστικά σε ρόλο νοικοκυράς, μεριμνά για να μην ξεχάσει ο πολυάσχολος άντρας της να… φάει! Σε μία άλλη, μία κοπέλα κάνει τζόκινγκ στο πάρκο και όταν συνειδητοποιεί πως από πίσω της την ακολουθεί ένα αυτοκίνητο με τον οδηγό να της κάνει «καμάκι», κολακεύεται και χαμογελάει.

Νομίζω πως το να δούμε τα ελάχιστα αυτά παραδείγματα από τη θέση των γυναικών θα φωτίσει το επιχείρημα μου. Έχουμε λοιπόν μία νέα κοπέλα η οποία πληροφορείται πως θα πρέπει να επιλέξει το επάγγελμα της (να ορίσει δηλαδή σχεδόν ολόκληρη τη ζωής της) όχι με βάση τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες της αλλά με τα καθήκοντα που της επιβάλλει ένας κοινωνικός ρόλος που άλλοι επέλεξαν για αυτή και από τον οποίο δεν μπορεί να απαλλαγεί. Έχουμε μπει ποτέ στη θέση της; Έχουμε σκεφτεί ποτέ πώς νιώθει η κοπέλα που δεν μπορεί να αποφασίσει για το ντύσιμο της χωρίς να συνυπολογίζει τις αντιδράσεις και τα βλέμματα των ανδρών συνδαιτυμόνων; Έχουμε μπει για λίγο στη θέση της γυναίκας που ενώ αγωνίζεται κι αυτή στον στίβο της αγοράς εργασίας, βλέπει να αντιμετωπίζεται στις διαφημίσεις αποκλειστικά και μόνο ως νοικοκυρά; Σκεφτήκαμε ποτέ πώς θα αντιδρούσαμε αν βρισκόμασταν στη θέση μίας κοπέλας που ξαφνικά συνειδητοποιεί πως κάποιος την ακολουθεί κατά πόδας, μετατρέποντας την σε θήραμα; Μάλλον με φόβο και όχι με χαριτωμένα χαμόγελα. Και άραγε, πώς νιώθει το νέο κορίτσι που βλέποντας αυτή τη διαφήμιση δέχεται το μήνυμα πως ο ρόλος της περιορίζεται στο να απολαμβάνει χαζοχαρούμενα ακόμη και το πιο ακραίο «πέσιμο»; Για όλα τα παραπάνω δεν χρειάζεται να πω περισσότερα. Οι συντρόφισσες που πριν από ένα μήνα (Εντός Φύλου, 15 Απριλίου 2010) κατέγραψαν εδώ τις εμπειρίες τους, τα είπαν πολύ καλύτερα από εμένα.

Καταλήγουμε λοιπόν πως φεμινισμός δεν είναι μόνο το αίτημα π.χ. για ίση αμοιβή γυναικών και αντρών, αλλά και μία σειρά από θέματα που απαιτούν την αλλαγή της ανδρικής οπτικής, ακόμη και των αριστερών ανδρών. Στον 21ο αιώνα όμως, ο φεμινισμός δεν μπορεί να είναι μόνο φεμινισμός. Πρέπει να γίνει πλουραλιστικός αντισεξισμός. Η καταπίεση σε βάρος των γυναικών συνδέεται απόλυτα με την καταπίεση σε βάρος των ομοφυλόφιλων (αφού στο επίκεντρο τους βρίσκεται ένα φαλλοκρατικό πρότυπο ανδρισμού) και η μία δεν μπορεί να λείψει χωρίς την εξάλειψη και της άλλης. Επίσης, ο σεξισμός ασφαλώς πλήττει τους άντρες λιγότερο από τις γυναίκες αλλά δεν τους αφήνει ανέπαφους. Και οι άντρες βομβαρδίζονται από τα ΜΜΕ με πλήθος στερεοτύπων για την εμφάνιση τους, την επαγγελματική τους επιτυχία, την (πολυγαμική!) ερωτική τους συμπεριφορά. Στερεότυπα στα οποία απολογούνται διαρκώς, συχνά με μεγάλο ψυχικό κόστος σε περίπτωση μη ανταπόκρισης τους.

Για να γίνει ο φεμινισμός και πολιτικά «γένους αρσενικού» θα πρέπει να γίνει ο φεμινιστικός προβληματισμός των ανδρών «γένους θηλυκού». Πριν δουλέψουμε με την κοινωνία, έχουμε όλοι να κάνουμε δουλειά με τον εαυτό μας.

Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

Μιλώντας για τη δημοκρατία στο Πάντειο...









Οι εκλογές του Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών του Παντείου θα διεξάγονταν την Τετάρτη 2 Ιουνίου. Από την αρχή της σχετικής συζήτησης, το Manifesto επέμενε στην συντομότερη διεξαγωγή των εκλογών ώστε να εξασφαλισθεί η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των φοιτητών. Για αυτό είχαμε προτείνει τη διεξαγωγή τους μέσα στον Μάιο, ώστε να μην είναι κοντά στην εξεταστική. Τελικώς, προκηρύχθηκαν για την Τετάρτη 2 Ιουνίου.

Την περασμένη Παρασκευή παραλάβαμε από τη διοίκηση του Παντείου τους εκλογικούς καταλόγους, οι οποίοι είχαν μεγάλα προβλήματα, γεγονός που αναγνωρίσαμε όλοι. Αποφασίστηκε πως για να γίνουν οι εκλογές θα πρέπει να πάρουμε σε εύλογο χρονικό διάστημα τους νέους καταλόγους, ώστε να μπορούμε να τους ελέγξουμε εγκαίρως. Όπως και έγινε, αφού το πρωί της Δευτέρας (δηλαδή το συντομότερο δυνατό!) είχαμε τους διορθωμένους καταλόγους. Όμως, ΔΑΠ και ΠΚΣ, σε μία συμμαχία χωρίς προηγούμενο, ξαφνικά αποφάσισαν πως οι δύο μέρες που είχαμε μπροστά μας για να ελέγξουμε τους καταλόγους δεν ήταν αρκετές (!) και έτσι, εκμεταλλευόμενες και την ενδοτική στάση της ΠΑΣΠ, πέτυχαν την αναβολή των εκλογών για την ερχόμενη Τετάρτη 9 Ιουνίου, παρά το ότι στους νέους καταλόγους δεν είχε εντοπιστεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ!

Που είναι το πρόβλημα; Απλούστατα, από την αρχή η ΠΚΣ και η ΔΑΠ προσπαθούσαν να καθυστερήσουν τη διεξαγωγή των εκλογών όσο πιο πολύ μπορούσαν, για να έχουν τελειώσει στα πιο πολλά Μεταπτυχιακά οι παραδόσεις μαθημάτων και να είμαστε κοντά σε περίοδο εξεταστικής, ώστε η συμμετοχή των ανένταχτων φοιτητών/τριών στις εκλογές να είναι μικρή, και οι ίδιες, εκμεταλλευόμενες τον εκλογικό τους μηχανισμό, να έχουν αυξημένα ποσοστά! Η ΠΚΣ έφτασε να προτείνει τη διεξαγωγή των εκλογών στις 16 Ιουνίου!!! Ο εκπρόσωπος της ΔΑΠ έφτασε στο σημείο να μας πει πως «η ΔΑΠ δεν έχει κάνει κινητοποίηση, γι’ αυτό θέλουμε να αναβληθούν οι εκλογές»! Η μεγαλύτερη απόδειξη των προθέσεων τους είναι πως ΔΑΠ και ΠΚΣ πρότειναν από κοινού να μην διεξάγονται μαθήματα την ημέρα των εκλογών (!!!), αδιαφορώντας ακόμη και στο επιχείρημα μας πως έτσι πολλά ΠΜΣ θα αναγκαστούν να κάνουν αναπληρώσεις μαθημάτων μέσα στον Ιούνιο, λίγο πριν την εξεταστική! Ευτυχώς αυτή η πρόταση δεν πέρασε.

Αυτές τις μέρες, στο Σύλλογο Μεταπτυχιακών δεν κρίνεται το ποιος θα είναι πρώτος και ποιος δεύτερος. Δεν κρίνεται απλώς η εκπροσώπηση των μεταπτυχιακών φοιτητών. Κρίνεται η ίδια η ύπαρξη του Συλλόγου, κρίνεται η ίδια Δημοκρατία! Η ΔΑΠ και η ΠΚΣ έδειξαν πως δεν τις ενδιαφέρει καθόλου ο Σύλλογος και τα δικαιώματα των φοιτητών. Τις ενδιαφέρει μόνο η εκλογική τους επιβίωση! Μας κοροϊδεύουν και μας προσβάλλουν!
Όταν η δημοκρατία βιάζεται από υπόγειες συμμαχίες και χυδαίες μεθοδεύσεις, όταν η κοινή μας κατάκτηση, ο Σύλλογος Μεταπτυχιακών, επιχειρείται να υποβιβαστεί σε παιχνιδάκι και τα δικαιώματα των φοιτητών μπαίνουν στο παζάρι, τότε η ευθύνης της απάντησης ανήκει σε όλους! Σε αυτήν την πολιτική αλητεία πρέπει να απαντήσουμε μαζικά! Σε αυτούς που με κόλπα και άθλιες συνεργασίες νοθεύουν τη δημοκρατία να διασωθούν, μία απάντηση ταιριάζει: η μεγάλη δημοκρατική απάντηση των μελών του Συλλόγου, η μαζική συμμετοχή στις εκλογές των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών του Παντείου, για να δείξουμε πως αυτά τα άθλια κόλπα δεν θα περάσουν!

Manifesto
Αυτόνομη Κίνηση Μεταπτυχιακών